Aflevering og afhentning

Aflevering

Børnene afleveres om morgenen fra kl. 7.00, når børnehaven åbner, og til lidt i 9.00, da dagens pædagogiske program begynder med morgensamlingen. Børnene skal have overstået farvel til mor og far-ritualerne og sidde klar, når klokken slår 9.00. Hvis barnet ikke kommer til kl. 9.00, kan børnehaven først modtage det efter morgensamlingen, ca. kl. 9.30 Det er nemlig ubehageligt for det sent ankommende barn at dumpe ind i en proces og stemning, det ikke selv har været med til at skabe, og det er generende for de fremmødte børn og voksne at blive afbrudt i morgensamlingen.

Det er en tryghed for barnet at have et fast overdragelses- og afskedsritual ved afleveringen, helt fra det begynder i børnehaven. I eventuelt lidt svære perioder gør et sådant ritual det lettere for både barn og forældre at slippe hinanden og give sig hen til dagens gøremål.

Har barnet været ked af det ved afleveringen, vil personalet 99 ud af 100 gange snart ringe eller sms’e til forældrene med besked om, at barnet er glad igen og travlt optaget af leg.

En typisk aflevering foregår således:

Barnet ankommer i børnehaven med mor eller far, hænger overtøjet i garderoben, skifter til hjemmesko, smøres med solcreme om sommeren og lægger madpakken i køleskabet mandag og torsdag. De følges ad ind i stuen, hvor de hilser på pædagogen med hånd og øjenkontakt, først barnet og dernæst forælderen. Barnet og forælderen knuser og kysser farvel, og barnet stiller sig klar i vinkevinduet i køkkenet. Forælderen forlader børnehaven og vinker til barnet ude fra vejen.

Har forælderen en besked til børnehaven ved afleveringen, vær da opmærksom på, om budskabet egner sig for børneøren, eller det er bedre, at de voksne går i enrum et øjeblik. Det lille barns væsen trives bedre i handling og stemning end med ord og bevidsthed.

Afhentning

Hvis man henter sit barn i børnehaven på et andet tidspunkt end det sædvanlige, eller andre henter barnet i stedet for forældrene, skal dette skrives på en liste, der hænger på opslagstavlen. Så kan der tages højde for ændringerne i dagens program. Endvidere udleveres børn aldrig til personer, der er ukendte af personalet, heller ikke selvom et barn måtte flyve en mand om halsen og begejstret råbe: ”Morfar!”

Det er vigtigt, at også barnet kender til eventuelle ændringer, da det kan komme ubehageligt bag på det og give anledning til gråd, hvis alt ikke er, som det plejer.

Ved afhentning skal man

• hjælpe sit barn med at rydde alle legesager op efter sig,
  • huske madkassen (mandag og torsdag),
  • efterlade barnets garderobeplads i ordentlig og overskuelig stand,
  • læse eventuelle opslag på fordøren,
  • læse dagbogen i garderoben – hvis det ønskes,
  • hilse på mindst én fra personalet,
  • sikre sig, at barnet har givet hånd og sagt farvel til mindst én fra personalet.